Het belang van social media

Social media is nog steeds nieuw en in opkomst, maar toch is het niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet alleen particulieren zijn continu bezig met Twitter, Facebook, LinkedIn en andere social media sites, ook bedrijven gaan zich steeds meer richten op deze platformen.

Social Media marketing biedt u de kans om in contact te komen met uw doelgroep, uw naamsbekendheid te vergroten en te luisteren naar uw klanten. Door actief deel te nemen geeft u uw bedrijf een gezicht en maakt u uw communicatie persoonlijker.

Voorbeelden en kenmerken van social media websites

In Nederland zijn de bekendste social media websites Facebook, Twitter, LinkedIn, Hyves, YouTube, NuJij en Wikipedia.

Het gaat bij social media om het constant in contact staan met je klanten en natuurlijk je netwerk uit te breiden. Begrippen die bij social media passen, zijn onder anderen interactief, actueel, transparantie, integratie, uitwisseling, subjectief en dialoog.

Waarom social media?

Er zijn heel veel redenen voor bedrijven waarom het gebruik van social media van belang is.

  • Vergroten naamsbekendheid
    Je laat mensen in contact komen met je bedrijf via het internet. Je vergroot de online aanwezigheid van je bedrijf en daarmee vergroot je het bereik van je merk of product. Consumenten zullen hierdoor jouw merk‐ of productnaam eerder herkennen.
  • Omzetstijging
    Uit een internationaal onderzoek is gebleken dat bedrijven die zich bezig houden met social media, een omzet stijging van ruim 18% behalen. Ook is gebleken dat wanneer je meerdere social media kanalen inzet de omzetstijging groter wordt.
  • Social media inzetten is goedkoop
    Social media kost uw bedrijf bijna niets en dat maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker. De enige kosten die in principe gemaakt worden zijn de kosten die gemaakt worden om personeel in te zetten.
  • Concurrenten
    Waarschijnlijk zijn uw concurrenten ook actief op social networks. Hiermee halen ze klanten binnen die u niet bereikt. Indien u uw concurrenten volgt op de social media sites blijft u tevens op de hoogte van hun activiteiten.
  • Beïnvloeding koopgedrag
    Door actief te zijn op een social network worden je klanten vaker met je geconfronteerd. Consumenten die bedrijven volgen, kopen deze producten vaker en doen vaker aanbevelingen binnen het eigen netwerk.
  • Genereren van website traffic en verbeteren van zoekmachine resultaten
    In uw berichten kunt u links plaatsen naar uw eigen website. Hiermee genereert u extra traffic en beïnvloedt u uw positie in de zoekresultaten op een positieve manier.
  • Niche marketing
    Met de komst van social media is het nog makkelijker geworden om je te richten op een niche. Je kunt gericht zoeken naar klanten door middel van demografische kenmerken en interesses. Ook is het perfect voor locatiegebonden diensten omdat je op woonplaats kunt selecteren. Ideaal dus om op zoek te gaan naar uw doelgroep.