Zoekmachine optimalisatie zelf doen?

Het kan natuurlijk zijn dat u (nog) niet het budget heeft om zoekmachine optimalisatie uit te besteden, of misschien wilt u gewoon liever zelf aan de slag om uw posities in de zoekmachines te verbeteren. Op het internet is enorm veel informatie te vinden over wat u kunt doen om beter gevonden te worden in Google. Bedenk echter wel dat dit een tijdrovende klus is, zeker in het begin. Wees realistisch: iedereen wil zo goed mogelijk gevonden worden dus verwacht niet dat u snel en makkelijk resultaat zult boeken. Dit hangt overigens ook sterk af van de branche waarin u actief bent. 

Daarbij zijn er enorm veel factoren die van invloed zijn op de opname van uw website in de zoekmachines. Niemand weet precies hoe de software van zoekmachines bepaalt welke website er bovenaan getoond wordt wanneer iemand een zoekwoord of zoekwoorden combinatie intikt. Sommige factoren, zoals de URL (domeinnaam) van uw website en de leeftijd van uw website kunt u niet of nauwelijks beïnvloeden. 

SEO factoren die u zelf kunt oppakken:

  • Zorg er op de eerste plaats voor dat uw website interessant is voor bezoekers, niet voor zoekmachines. Kopieer geen teksten van andere websites en plaats regelmatig nieuwe pagina's op uw website.  
  • Zorg ervoor dat elke pagina een unieke meta omschrijving heeft. In Joomla kunt u dit per artikel ingeven onder het tabje "Metadata options" dat u vindt aan de rechterkant van een Joomla artikel. De meta omschrijving wordt over het algemeen letterlijk overgenomen door zoekmachines in de zoekresultaten. De meta omschrijving moet mensen dus uitnodigen om op de link te klikken en uw website met een bezoek te vereren. De meta keywords zijn minder belangrijk, Google heeft aangegeven dat deze geen invloed meer hebben op de indexering van uw website.
  • Schrijf websites aan die qua onderwerp verwant zijn aan uw website en verzoek ze een link naar uw website te plaatsen. Zoekmachines zien inkomende links als "stemmen" op uw website. Ze beschouwen een website of webpagina waar veel andere websites naar linken als een belangrijke website. Vraag niet alleen links aan die verwijzen naar uw homepage maar juist ook naar achterliggende pagina's die u beter naar voren wilt laten komen.
  • Maak het eenvoudig voor bezoekers van uw website om uw website te delen op hun social media kanalen. Probeer ook zelf actief te zijn op de social media kanalen die voor uw branche nuttig zijn.
  • Geef de afbeeldingen die u gebruikt een goede ALT tekst mee die omschrijft waar de pagina of foto over gaat, zodat ook de afbeeldingen die u gebruikt goed geindexeerd kunnen worden door Google.

SEO hulpmiddelen

"Meten is weten" luidt een aloud gezegde en dat geldt ook voor zoekmachine optimalisatie. Google stelt u verschillende programma's gratis ter beschikking. Maak hier gebruik van en installeer Google Analytics en Google Webmaster Tools om meer inzicht te krijgen in de bezoekersstromen van uw website. 

Om overzicht te houden over de zoekwoorden waarop u gevonden wordt of wilt worden en om bij te houden welke sites u heeft verzocht om een link opname adviseren wij altijd om te werken in speciale SEO software. Zelf vinden wij SEO Profiler de beste keus voor dit doeleinde.

Mogelijkheden van Seo Profiler:

  • helpt u met het definiëren van geschikte zoekwoorden
  • heeft een ingebouwd stappenplan dat u begeleidt in het zoekmachine optimalisatie proces
  • stelt u in staat te "spieken" bij concurrenten en bij te houden wat zij doen op het gebied van zoekmachine optimalisatie
  • geeft suggesties voor pagina's die u kunt verzoeken een link op te nemen naar uw website