Skip to main content

Online marketing strategieën voor webshops

Het aantal webshops is de afgelopen jaren explosief gegroeid. In 2018 waren er maar liefst 22.000 actieve webwinkels in Nederland geregistreerd (bron: Retailtrends). Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat u een doordachte strategie uitstippelt om van uw webshop een succes te maken. Maar hoe pakt u dat aan? Lees verder en u weet het.

Formuleer een aantrekkelijk propositie

Een propositie is de reden dat klanten bij u willen kopen. Bij veel webshops wordt al snel de keuze gemaakt om voor de laagste prijs te gaan. Maar u kunt het ook op een andere manier benaderen, door bijvoorbeeld in te zetten op een uitgebreid assortiment of klantbeleving.

Een voorbeeld: bol.com

Bol.com heeft ervoor gekozen om zich te onderscheiden met een enorm uitgebreid aanbod, dat zowel door henzelf als door externe verkopers wordt aangeboden. Bol.com communiceert dat met de slogan: ‘De winkel van ons allemaal’. Daarnaast doen ze er alles aan om de winkelervaring zo prettig mogelijk te maken, onder andere door de volgende services:

  • Gratis verzending vanaf €20,-
    Voordeel voor de klant: bij een relatief laag orderbedrag betaalt u geen euro extra om uw product thuis te laten bezorgen.
  • Bezorging dezelfde dag, ’s avonds of in het weekend (met select)
    Voordeel voor de klant: u krijgt uw pakket snel, zelfs in het weekend. Een fysieke winkel bezoeken is daardoor minder snel nodig.
  • Gratis retourneren
    Voordeel voor de klant: als uw product niet naar wens is, kunt u het kosteloos terugsturen.
  • Klantenservice
    Voordeel voor de klant: voor vragen kunt u bol.com 24/7 bereiken. Er staat dus altijd iemand klaar om u te helpen.

U ziet, bol.com doet er alles aan om een complete webshop te zijn waar het prettig winkelen is.

Tips voor het formuleren van de propositie voor uw webshop

Het formuleren van een goede propositie en het uitdenken van een aantrekkelijk concept kan best lastig zijn. Om u op weg te helpen kunt u zichzelf vragen stellen zoals:

  • Welke behoeftes en/of problemen hebben mijn (potentiële) klanten en op welke manier kunnen mijn producten en/of diensten en services daar een oplossing voor zijn?
  • Welke redenen geven klanten als ze bij mij weg gaan? Of als u nog geen webshop heeft: welke klachten zie ik terug in reviews bij concurrenten? Die input kan bruikbaar zijn om uw aanbod en propositie op af te stemmen.
  • Hoe oriënteren mijn klanten zich en naar welke informatie zijn ze op zoek? Tip: bekijk fora, onderzoek welke zoekopdrachten er in Google worden getypt met betrekking tot uw product en/of dienst of vraag uw huidige klanten hoe ze zich georiënteerd hebben, voordat ze klant bij u werden.

Met de antwoorden op dit soort vragen, krijgt u waardevolle input om een propositie te formuleren. Komt u er toch niet uit? Dan kan het zinvol zijn om met een marketingbureau een consult in te plannen om tot een goede propositie te komen.

Benut de klantreis met contentmarketing

De klantreis is de route die iemand aflegt van het moment dat er een behoefte bij hem of haar ontstaat, totdat die behoefte is bevredigd. In het geval van webshops: welke stappen doorloopt uw potentiële klant totdat hij in uw webshop een product heeft gekocht? Dat is de klantreis.

Door de klantreis in kaart te brengen en gedurende de reis met waardevolle content onder de aandacht van uw doelgroep te komen, wordt de kans dat een potentiële klant bij u koopt een stuk groter.

Een voorbeeld: webshop in zakelijke laptops

Stel: u heeft een webshop waarin u zakelijke laptops verkoopt en u weet dat uw potentiële klanten zich uitgebreid oriënteren voordat ze een laptop uitkiezen en kopen. Zo weet u dat er online gezocht wordt op zoektermen zoals:

  • Beste zakelijke laptop
  • Zakelijke laptop waarop letten
  • Review [model x]
  • Zakelijke laptop kopen

Uit dit soort zoekopdrachten blijkt dat de doelgroep zich eerst oriënteert voordat ze daadwerkelijk een zakelijke laptop kopen. Daarop kunt u inspelen door onder andere informatieve blogs te schrijven en video’s op YouTube te publiceren.

Daarnaast kunt u bijvoorbeeld een LinkedIn advertentie campagne opzetten, waarmee u target op managers van ICT afdelingen. Deze acties bij elkaar zorgen ervoor dat u - gedurende de diverse fases van de klantreis - onder de aandacht bij potentiële klanten komt.

Concurrenten die zich enkel focussen op potentiële klanten die zich ver in de klantreis bevinden, bent u daardoor te slim af. Door uw potentiële klanten te helpen met de aankoop door ze de informatie te geven waarnaar ze op zoek zijn, wordt de kans bovendien veel groter dat ze uiteindelijk bij u een zakelijke laptop kopen dan bij de concurrent. Dat komt niet alleen omdat u al veel eerder in beeld komt, maar ook omdat u heeft laten zien dat u verstand van zaken heeft door waardevolle content te delen.

Kortom, breng voor uzelf in kaart hoe de klantreis van uw doelgroep eruit ziet en op welke momenten en manieren in de reis u uw doelgroep kunt helpen met de informatie waar ze naar op zoek zijn.

Tip om de klantreis eenvoudig in kaart te brengen

Heeft u geen idee hoe de klantreis van uw doelgroep eruit ziet? Dan is de eenvoudigste manier om dat te achterhalen door simpelweg aan een aantal huidige klanten te vragen hoe ze uiteindelijk bij u klant zijn geworden. De stappen die ze daarvoor hebben doorlopen is de klantreis.

Gebruik het bereik van strategische samenwerkingspartners

Strategische partnersStrategische samenwerkingspartners zijn bedrijven die zich op dezelfde doelgroep als u richten, maar geen concurrent van u zijn.

Een voorbeeld: webshop met wandelschoenen en campings als partners

Stel dat u een webshop heeft waarin u wandelschoenen verkoopt. In dat geval zijn strategische samenwerkingspartners bijvoorbeeld campings in de Ardennen. Dergelijke bedrijven vinden het vaak hartstikke leuk als u bijvoorbeeld nieuwe wandelroutes uitstippelt en daarover een blog schrijft. Inclusief de bezienswaardigheden die je onderweg tegenkomt. Reken maar dat ze het blog op hun website willen plaatsen.

In dit voorbeeld zit de win-win in het feit dat u in het blog ook een lijstje opneemt met spullen waarvan het verstandig is om ze mee te nemen. Een onderdeel van dat lijstje is een goed paar waterdichte wandelschoenen. Bij het lijstje zet u een link naar uw webshop, zodat de lezers de schoenen eenvoudig kunnen bestellen. Deze manier van samenwerken levert u verkopen op en de camping een mooie wandelroute die nieuwe gasten kan trekken.

Door op deze manier samen te werken met andere bedrijven die zich op dezelfde doelgroep richten, maar geen concurrent van u zijn, kunt u elkaars bedrijf vanuit een win-win gedachte ondersteunen en wordt u er beiden beter van. Breng voor uzelf dus in kaart welke strategische samenwerkingspartners voor u interessant zijn en wat de win-win is. De kans op negatieve reacties is dan bijzonder klein.

E mailmarketingVerzamel e-mailadressen

E-mailadressen zijn een van de meest waardevolle middelen om uw webshop succesvol te maken. Doorgaans bezoeken uw klanten uw webshop namelijk alleen als ze een aankoop willen doen of als ze willen kijken of uw aanbod is vernieuwd. Via e-mail kunt u de rollen omdraaien en uw doelgroep prikkelen om uw webwinkel te bezoeken.

Een voorbeeld: e-mailmarketing voor webshop in kleding

Stel: u heeft een webshop waarin u kleding verkoopt, in dat geval kunt u onder andere een mailing versturen als:

  • De nieuwe collectie binnen is.
  • Er uitverkoop is.
  • U een interessant aanbod heeft: bijvoorbeeld bij aankoop van een broek en overhemd een gratis leren riem naar keuze.
  • De feestdagen eraan komen en u uw doelgroep wilt inspireren met ideeën voor outfits die bij de feestdagen passen.
  • U een leuk blogartikel heeft geplaatst over welke kleuren goed met elkaar te combineren zijn (indirecte prikkel om een aankoop te doen).

U ziet, er zijn tal van momenten te bedenken om een e-mail aan uw klanten te versturen. Maar hoe komt u aan de e-mailadressen van uw klanten?

Tips om e-mailadressen te verzamelen

Het verzamelen van e-mailadressen lijkt in eerste instantie misschien wat lastig, maar er zijn zat manieren om eenvoudig een bestand met e-mailadressen op te bouwen. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:

  • Geef een korting op de eerste bestelling als iemand zich inschrijft voor de nieuwsbrief.
  • Schrijf een e-book over een waardevol onderwerp waar uw klant echt iets aan heeft. Om bij het voorbeeld van de webshops in kleding te blijven: ‘De meest complete vlekkengids’. De bezoekers kunnen het e-book gratis downloaden als ze hun e-mailadres geven.
  • Vraag bij het bestelproces of uw klant op de hoogte wilt worden gehouden van acties, sale en andere interessante kledingnieuwtjes. Vinken ze het vakje aan, dan heeft u er weer een e-mailadres bij.

Online strategieën voor webshops en techniek

Met de tips uit dit artikel kunt u in principe al een heel eind komen om een doordachte strategie voor uw webshop op te stellen. Maar er is een onderdeel dat we nog niet hebben besproken en dat is de techniek achter uw webshop. De techniek vormt de basis van iedere webshop en moet goed in elkaar steken. Hoe goed uw strategie ook is, zonder goede techniek is de kans op succes klein.

Zorg daarom dat uw webshop in ieder geval:

  • Snelle laadtijden heeft. Online zijn mensen ongeduldig. Laadt uw webshop te traag? Dan verliest u onnodig klanten.
  • Beveiligd is met een SSL-certificaat. Dat wekt vertrouwen bij uw bezoekers. Bovendien is een SSL-certificaat vanuit de AVG verplicht als mensen hun persoonsgegevens op uw website kunnen invullen.
  • Een vlekkeloos en klantvriendelijk bestelproces heeft. Bestelprocessen waar foutmeldingen worden gegeven, maar waarbij de reden niet wordt benoemd, wekken al snel irritaties op. Het niet kunnen bestellen als gast, maar alleen met een account vinden veel mensen vervelend. Een bestelproces waarbij onnodig veel gegevens moeten worden verstrekt, zorgt voor weerstand.

Hulp nodig?

Wilt u ondersteuning bij het maken van een technisch goede webshop of wilt u het werk geheel uitbesteden? Neem dan contact met ons op. We informeren u graag over de mogelijkheden.

Conclusie

Net als bij winkels met een fysiek pand, is een goede strategie voor digitale winkels ook belangrijk. Dat is ook de reden dat een bank niet zomaar een lening aan een winkelier verstrekt als er geen goed plan op tafel ligt. Zonder plan is de kans op succes immers klein. Neem dus de tijd om een online strategie voor uw webshop uit te werken. Komt u er niet uit? Schakel dan een online marketing bureau in of volg een workshop waarin u samen met een docent uw online strategie uitwerkt.

Deze publicatie is geschreven door Result Internetmarketing.