Waarom u een website nodig heeft voor uw bedrijf weet u waarschijnlijk wel. Maar hoe pakt u dit nu aan? Zoeken in Google op de term "website laten maken" leidt meestal tot meer vragen dan dat het antwoorden oplevert. Hieronder vindt u acht aandachtspunten die u op weg helpen!
1. Kies een goede domeinnaam
Het kiezen van een goede domeinnaam is mede bepalend voor hoe uw website scoort in Google. Kies dus een domeinnaam waarin belangrijke zoekwoorden voorkomen. Voor Nederlandstalige websites gericht op de Nederlandse markt is een .nl extensie de beste keuze. Als u internationaal zaken doet kunt u beter een .com domeinnaam gebruiken. Overige extensies zoals .eu .net .nu en .org zijn minder sterk.
Een voorbeeld voor mijn eigen bedrijf: ik werk met Joomla en ben website designer. Ik heb dus gekozen voor joomla-website-designer.nl. Liggende streepjes worden door Google gezien als spaties. Omdat dit voor bezoekers echter lastig te onthouden kan zijn heb ik ook de domeinnaam zonder streepjes geregistreerd.
2. Domeinregistratie en hosting
Nadat u heeft bepaald op welke domeinnaam uw website moet komen heeft u hosting nodig om een website online te kunnen zetten. Welke soort
hosting voor uw website het meest geschikt is hangt voornamelijk af van het programma waarin uw website gemaakt zal worden. Overleg dit altijd met uw webdesigner voordat u een abonnement afsluit. Ook de grootte van uw website en het aantal bezoekers dat u verwacht te krijgen spelen een rol, net als hoe u uw e-mail adressen wilt inrichten.
Sommige webdesigners eisen van hun klanten dat ze de hosting bij hen onderbrengen of gaan zelfs zo ver dat ze de gekozen domeinnaam op hun eigen naam registreren. Let dus goed op dat de domeinnaam uw eigendom wordt! Alhoewel het voordelen kan hebben om zowel de website als de hosting bij hetzelfde bedrijf onder te brengen kan vergelijken met andere hosting bedrijven nooit kwaad. Let wel: bij hosting geldt vaak "Goedkoop is duurkoop". € 50 per jaar besparen klinkt leuk, totdat blijkt dat uw website traag laadt of regelmatig offline is.
3. Doel van de website bepalen
Wilt u alleen een online visitekaartje? Wilt u dat mensen informatie of een offerte kunnen aanvragen? Of wilt u direct producten verkopen op uw website?
Als u het doel van de website bepaald heeft is het verstandig om websites van concurrende bedrijven te bekijken, of van websites in dezelfde branche. Hoe richten zij hun site in? Welke menu items vindt u op de site? Wat vindt u aantrekkelijk of juist minder mooi of handig? Probeer hierbij ook om u in te leven in uw klanten, welke vragen zouden zij kunnen hebben?
Hoe duidelijker het beeld wordt van hoe uw website eruit moet zien, hoe gemakkelijker een webdesigner hiermee aan de slag kan en een site kan ontwikkelen naar uw tevredenheid.
4. Gewenste functionaliteiten
Denk voordat u een website laat maken goed na over de functionaliteiten van de website, zowel nu als in de toekomst. Het is meestal beter om een website direct klaar te maken voor toekomstig gebruik dan dat u later aanpassingen laat maken, dit kan duurder uitvallen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als foto slideshows, offerteformulieren, een downloadomgeving, webshop, meertaligheid, etc. Bedenk ook goed hoeveel tijd u weklijks heeft om uw website van nieuwe inhoud te voorzien. Als deze tijd beperkt is, is het weinig zinvol om bijvoorbeeld een blog pagina toe te voegen.
5. Responsive - mobielvriendelijk
Een zeer belangrijke functionaliteit is "responsive", oftewel een mobielvriendelijke website die zich aanpast aan het beeldscherm van de bezoeker. Dit zorgt ervoor dat uw website op zowel gewone beeldschermen, tablets als mobiele telefoons goed te bekijken is zonder dat bezoekers hoeven in en uit te zoomen. Met het nog steeds explosief groeiende aantal mobiele gebruikers en het belang dat Google hecht aan responsive websites is dit tegenwoordig een must wanneer u een nieuwe website laat ontwikkelen.
6. Stel uw budget vast
Uw website en de boodschap die de website uitstraalt moeten aansluiten bij uw doelgroep. Een goede (responsive) website hoeft niet veel geld te kosten.
Veelal kan gewerkt worden op basis van website templates, dit scheelt in de ontwikkelingskosten van het design.
Er zijn bureaus die werken met een abonnementsvorm, waarbij u maandelijks een vast bedrag betaalt. Dit kan handig zijn wanneer u aanvankelijk weinig te besteden heeft. Uiteindelijk bent u vaak wel duurder uit dan wanneer u eenmalig ontwikkelingskosten betaalt.
Wees reëel bij het vaststellen van uw budget, een website met veel functionaliteiten of een uitgebreide webshop kost logischerwijs meer geld dan een site waarop alleen teksten en foto's staan.
Hou na de oplevering van uw website ook rekening met het onderhoud dat elke website gebaseerd op een Content Management Systeem (zoals Joomla of Wordpress) nodig heeft. Calculeer ook deze kosten en kosten voor eventuele licenties van extensies en templates in.
7. Webdesigner kiezen
De meeste webdesigners en bureaus hebben zich gespecialiseerd in één software programma. Naar welk programma uw voorkeur uitgaat is afhankelijk van meerdere factoren. Als u uw website zelf wilt kunnen aanpassen is een Content Management Systeem (CMS) ideaal. Er bestaan diverse Open Source (gratis) software pakketten waar veel mee gewerkt wordt. Het voordeel hiervan is dat u zich niet vastlegt aan één webdesigner of bureau. U kunt bij problemen betrekkelijk eenvoudig overstappen. Dit is lastiger wanneer u kiest voor een webdesigner die een zelf ontwikkeld systeem gebruikt. U kunt dan niet overstappen naar een ander bedrijf en betaalt mogelijk ook licentiekosten voor het gebruik van de software.
Verder zijn niet alle systemen even gebruikersvriendelijk of flexibel. Het is verstandig om hier goed navraag naar te doen of om een demo installatie van de software te bekijken. Als u weet in welk systeem u wilt werken kan het een goed idee zijn om navraag te doen in uw vriendenkring of zij een goede webdesigner kennen. Zoeken in Google levert ook voldoende mogelijkheden op. Uiteraard bekijkt u de portfolio's om te zien of de gemaakte websites u aanspreken. Kies bij voorkeur voor een webdesign bureau dat op externe sites referenties heeft staan. Dit is objectiever dan referenties die op de eigen site geplaatst worden. Kijk bijvoorbeeld op sites als LinkedIn of
Opiness of er reviews te vinden zijn over de webdesigner die u op het oog heeft. Zijn die er niet, overweeg dan om contact op te nemen met bedrijven uit de portfolio van de webdesigner.
Vraag altijd bij meerdere bedrijven offertes op zodat u kunt vergelijken en vraag goed na wat er is inbegrepen in de offerteprijs en welke kosten er daarna gelden voor onderhoud en licenties.
8. Vindbaarheid in Google
Hou er rekening mee dat zoekmachine optimalisatie een andere tak van sport is dan webdesign. Goede webdesigners zullen ervoor zorgen dat de site technisch correct is opgebouwd, met een duidelijk URL structuur, snelle laadtijd en geen fouten in de broncode. Het technische aspect is echter maar een klein onderdeel van het totale plaatje waar zoekmachines naar kijken bij het indexeren van websites.
Het gebeurt nog steeds dat ik een week na de oplevering van een nieuwe site de vraag krijg: "Waarom sta ik niet op de eerste pagina als ik zoek op .....?". Om goed gevonden te worden zult u veel tijd en energie in de website moeten steken, dit gaat niet vanzelf.