Het belang van social media

Waarom bieden social media veel kansen voor ondernemers en hoe kunnen deze kansen het beste worden benut?

Social media is nog steeds een jong marketing kanaal en het blijft altijd in beweging. Het is inmiddels niet meer weg te denken uit het dagelijks leven. Niet alleen particulieren zijn voortdurend bezig met Twitter, Facebook, Instagram, LinkedIn en andere social media sites, ook bedrijven gaan zich steeds meer richten op deze platformen. Social Media marketing biedt u de kans om in contact te komen met uw doelgroep, uw naamsbekendheid te vergroten en te luisteren naar uw klanten. Door actief deel te nemen geeft u uw bedrijf een gezicht en maakt u uw communicatie persoonlijker. Het gaat bij social media om het constant in contact staan met uw klanten en natuurlijk uw netwerk uit te breiden. Begrippen die bij social media passen, zijn onder anderen interactief, actueel, transparantie, integratie, uitwisseling, subjectief en dialoog.

Belangrijkste social media kanalen in Nederland

Newcom Research & Consultancy B.V. doet al sinds 2010 jaarlijks een grootschalig trendonderzoek naar het gebruik en de verwachtingen van social media in Nederland. Het meest recente onderzoek dateert uit januari 2018. 

Uit dit onderzoek blijkt dat de gemiddelde smartphonegebruiker dagelijks zo’n 6 uur online doorbrengt. De social media platformen waar het meeste tijd aan wordt besteed zijn WhatsApp en Facebook. WhatsApp heeft op dit moment de meeste gebruikers in Nederland. In totaal zijn er 11,5 miljoen gebruikers waarvan er dagelijks 8,3 miljoen communiceren via WhatsApp. Na Whatsapp volgt Facebook met 7,6 miljoen dagelijkse gebruikers. Het gebruik van WhatsApp is in de afgelopen jaar gestegen, terwijl het gebruik van Facebook afneemt.

Het gebruik van YouTube, de nummer 3 uit het onderzoek, ligt een stuk lager ligt dan dat van Facebook en WhatsApp, maar het aantal gebruikers is in één jaar tijd met 29% gestegen. LinkedIn is in vergelijking met 2017 redelijk gelijk gebleven. Bij Instagram is de grootste groei in gebruikers te zien, namelijk 40%. Vooral onder jongeren van 15 tot en met 19 jaar is Instagram enorm populair.

gebruik social media platformen
wat is social media

Social media is een verzamelnaam voor alle internet toepassingen waarmee gebruikers - met geen of weinig tussenkomst van een professionele redactie - informatie met elkaar kunnen delen op een gebruiksvriendelijke en leuke manier.

Het betreft niet alleen informatie in de vorm van tekst (nieuws, artikelen). Ook geluid (podcasts, muziek) en beeld (fotografie, video) worden gedeeld via social media websites. Met andere woorden, social media staat voor 'Media die je laten socialiseren met de omgeving waarin je je bevindt'.

Waarom is social media belangrijk voor bedrijven?

  • Vergroten naamsbekendheid: U laat mensen in contact komen met uw bedrijf via het internet. U vergroot de online aanwezigheid van uw bedrijf en daarmee vergroot u het bereik van uw merk, bedrijf of product. Consumenten zullen hierdoor uw merk‐, bedrijf-, of productnaam eerder herkennen.
  • Omzetstijging: Uit onderzoek is gebleken dat bedrijven die zich op een goede manier bezighouden met social media een ruime omzet stijging behalen. Ook is gebleken dat wanneer u meerdere social media kanalen inzet de omzetstijging groter wordt.
  • Stilstand is achteruitgang: een bekend gezegde dat in veel branches klopt. De komst van social media heeft de marketing voorgoed veranderd. Social media is inmiddels volwassen (aan het worden), waardoor je er als (innovatief) bedrijf eigenlijk niet meer omheen kunt. Om nog maar te zwijgen over de massale aanwezigheid van uw (potentiële) doelgroep.
  • Social media inzetten is goedkoop: Social media kost uw bedrijf bijna niets (tenzij u adverteert) en dat maakt het natuurlijk nog aantrekkelijker. De enige kosten die gemaakt worden zijn de arbeidsuren van het ingezette personeel dat de social media kanalen beheert.
  • Concurrenten: Waarschijnlijk zijn uw concurrenten ook actief op social media. Hiermee halen ze klanten binnen die u niet bereikt. Indien u uw concurrenten volgt op de social media platformen blijft u tevens op de hoogte van hun activiteiten.
  • Beïnvloeding koopgedrag: Door actief te zijn op social media worden uw klanten vaker met u geconfronteerd. Consumenten die bedrijven volgen, kopen deze producten vaker en doen vaker aanbevelingen binnen het eigen netwerk.
  • Genereren van website traffic en verbeteren van zoekmachine resultaten: In uw berichten kunt u links plaatsen naar uw eigen website. Hiermee genereert u extra traffic en beïnvloedt u uw positie in de zoekresultaten op een positieve manier.
  • Expertstatus: Uw bedrijfsprofiel of pagina is een uitgelezen kans om door de consument als expert te worden bestempeld. Via een profiel kunt u consumenten op de hoogte houden van het laatste nieuws over uw bedrijf, maar ook van branchegerelateerd nieuws. Wanneer er op regelmatige basis relevante nieuwsartikelen worden gedeeld, gaat de consument uw bedrijf als expert zien.
  • Niche of lokale marketing: Met de komst van social media is het nog makkelijker geworden om u te richten op een niche. U kunt gericht zoeken naar klanten door middel van demografische kenmerken en interesses. Ook is het perfect voor locatiegebonden diensten omdat u op woonplaats kunt selecteren. Ideaal dus om op zoek te gaan naar uw doelgroep.
  • Online reputatiemanagement: Social media maken het makkelijk voor bedrijven om op internet te monitoren wat klanten van hun bedrijf of merk vinden. Door social media te monitoren kun je als ondernemer snel reageren op reacties van (potentiële) klanten en negatieve feedback opvolgen.
  • Werving personeel: Facebook is tegenwoordig belangrijker dan werving- en selectiebureaus om vacatures te vervullen. Ook Snapchat en Instagram winnen aan belang, blijkt uit nieuw onderzoek. LinkedIn is nog steeds het meest gebruikte kanaal om vacatures te vervullen.
Wellicht ook interessant om te lezen:
Waarom een website laten ontwikkelen
Waarom een website?
10 redenen om een (nieuwe) website te laten ontwikkelen.

Lees meer

SEO zelf doen
SEO zelf doen?
Geld besparen en zelf uw website beter zichtbaar maken in de zoekmachines? Lees meer over SEO zelf doen!

Lees meer

Waarom kiezen voor het Joomla CMS?
Joomla is een betrouwbaar en duurzaam CMS. Het is gratis, zeer flexibel en geschikt voor zowel kleine als grote websites.

Lees meer

Copyright © 2009 - 2018 Joomla Website Designer

Joomla Website Designer and this site is not affiliated with or endorsed by The Joomla! Project™. Any products and services provided through this site are not supported or warrantied by The Joomla! Project or Open Source Matters, Inc. Use of the Joomla!® name, symbol, logo and related trademarks is permitted under a limited license granted by Open Source Matters, Inc.